Başbakanlıktan: İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİNE DAİR USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Tanımlar ve İlkeler Amaç ve kapsam MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
içerik sağlayıcıların, yer sağlayıcıların ve erişim sağlayıcıların yükümlülük
ve sorumlulukları ile internet ortamında işlenen belirli suçlarla içerik
sağlayıcı, yer sağlayıcı ve erişim sağlayıcıları üzerinden mücadeleye ilişkin
esas ve usulleri düzenlemektir. Dayanak MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; 4/5/2007
tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve
Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanuna
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; a)
Abone: Herhangi bir sözleşme ile erişim sağlayıcılarından internet ortamına
bağlanma hizmeti alan gerçek veya tüzel kişileri, b)
Başkan: Telekomünikasyon İletişim Başkanını, c)
Başkanlık: Telekomünikasyon İletişim Başkanlığını, ç)
Bilgi: Verilerin anlam kazanmış biçimini, d)
Dosya bütünlük değeri: Bir bilgisayar dosyasının içindeki bütün verilerin
matematiksel bir işlemden geçirilmesi sonucu elde edilen ve dosyanın
içerisindeki verilerde bir değişiklik yapılıp yapılmadığını kontrol için
kullanılan dosyanın özünü belirten değeri, e)
Erişim: Herhangi bir vasıtayla internet ortamına bağlanarak kullanım olanağı
kazanılmasını, f)
Erişim sağlayıcı: İnternet toplu kullanım sağlayıcılarına ve abone olan
kullanıcılarına internet ortamına erişim olanağı sağlayan işletmeciler ile
gerçek veya tüzel kişileri, g)
Erişim sağlayıcı trafik bilgisi: İnternet ortamında yapılan her türlü erişime
ilişkin olarak abonenin adı, kimlik bilgileri, adı ve soyadı, adresi, telefon
numarası, sisteme bağlantı tarih ve saat bilgisi, sistemden çıkış tarih ve
saat bilgisi, ilgili bağlantı için verilen IP adresi ve bağlantı noktaları
gibi bilgileri, ğ)
Faaliyet belgesi: Erişim sağlayıcı veya yer sağlayıcı olarak faaliyette
bulunabilmek için Kurum tarafından verilen Kanun kapsamındaki yetkilendirmeyi
içeren belgeyi, h)
IP adresi: Belirli bir ağa bağlı cihazların birbirini tanımak, birbirleriyle
iletişim kurmak ve birbirlerine veri yollamak için kullandıkları, İnternet
Protokolü standartlarına göre verilen adresi, ı)
İçerik sağlayıcı: İnternet ortamı üzerinden kullanıcılara sunulan her türlü
bilgi veya veriyi üreten, değiştiren ve sağlayan gerçek veya tüzel kişileri, i)
İnternet ortamı: Haberleşme ile kişisel veya kurumsal bilgisayar sistemleri
dışında kalan ve kamuya açık olan internet üzerinde oluşturulan ortamı, j)
İzleme: İnternet ortamındaki verilere etki etmeksizin bilgi ve verilerin
takip edilmesini, k)
Kanun: 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu
Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunu, l)
Kullanıcı: Aboneliği olup olmamasına bakılmaksızın internet ortamından
yararlanan gerçek veya tüzel kişileri, m)
Kurum: Telekomünikasyon Kurumunu, n)
Sabit IP adresi: Belirli bir ağa bağlı cihazların birbirini tanımak,
birbirleriyle iletişim kurmak ve birbirlerine veri yollamak için
kullandıkları, zamana, oturuma göre değişmeyen ve sistem yöneticisi
tarafından belirlenip tanımlanan ve değiştirilebilen IP adresini, o)
Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcı: İnternet salonu ve benzeri
umuma açık yerlerde belirli bir ücret karşılığı internet toplu kullanım
sağlayıcılığı hizmeti veren veya bununla beraber bilgisayarlarda bilgi ve
beceri artırıcı veya zekâ geliştirici nitelikteki oyunların oynatılmasına
imkân sağlayan gerçek veya tüzel kişileri, ö)
Vekil sunucu trafik bilgisi: İnternet ortamında erişim sağlayıcı tarafından
kullanılan vekil sunucu hizmetine ilişkin talebi yapan kaynak IP adresi ve port numarası, erişim talep edilen hedef IP adresi ve port numarası, protokol tipi, URL adresi, bağlantı tarih
ve saati ile bağlantı kesilme tarih ve saati bilgisi gibi bilgileri, p)
Veri: Bilgisayar tarafından üzerinde işlem yapılabilen her türlü değeri, r)
Yayın: İnternet ortamında yapılan yayını, s)
Yer sağlayıcı: İnternet ortamında hizmet ve içerikleri barındıran sistemleri
sağlayan veya işleten gerçek veya tüzel kişileri, ş)
Yer sağlayıcı trafik bilgisi: İnternet ortamındaki her türlü yer sağlamaya
ilişkin olarak; kaynak IP adresi, hedef IP adresi, bağlantı tarih ve saat
bilgisi, istenen sayfa adresi, işlem bilgisi (GET, POST komut detayları) ve
sonuç bilgileri gibi bilgileri, ifade eder. İlkeler MADDE 4 – (1) Yayınlar; a)
İnsan onuruna, temel hak ve hürriyetlere saygılı olmalıdır. b)
Gençlerin ve çocukların fiziksel, zihinsel ve ahlakî gelişimini zedeleyecek
türden içeriklere yer vermemelidir. c)
Ailenin huzur ve refahını sağlayan hususlara zarar verecek nitelikte
olmamalıdır. ç)
Kişileri, uyuşturucu madde bağımlılığı, fuhuş, müstehcenlik ve kumar gibi
kötü alışkanlıklara teşvik edici olmamalıdır. (2)
Herkesin kendisine yönelik haklarını ihlal eden internet yayınlarının
içeriklerinden dolayı cevap ve düzeltme hakkı olmalıdır. İKİNCİ
BÖLÜM İçerik Sağlayıcıları, Yer
Sağlayıcıları ile Erişim Sağlayıcılarının Sorumluluk
ve Yükümlülükleri Bilgilendirme yükümlülüğü MADDE 5 – (1) Ticari veya ekonomik amaçlı içerik
sağlayıcıları, yer sağlayıcıları ve erişim sağlayıcıları, aşağıda belirtilen
tanıtıcı bilgilerini, kendilerine ait internet ortamında, kullanıcıların ana
sayfadan doğrudan ulaşabileceği şekilde ve iletişim başlığı altında, doğru,
eksiksiz ve güncel olarak bulundurmakla yükümlüdür: a)
Gerçek kişi ise; adı ve soyadı, tüzel kişi ise; unvanı ve sorumlu kişiler,
vergi kimlik numarası veya ticaret sicil numarası, b)
Yerleşim yeri, tüzel kişi ise merkezinin bulunduğu yer, c)
Elektronik iletişim adresi ve telefon numarası, ç)
Sunduğu hizmet, bir merciin iznine veya denetimine tabi bir faaliyet
çerçevesinde yapılıyor ise, yetkili denetim merciine ilişkin bilgiler. (2)
Ticari veya ekonomik amaçlı içerik sağlayıcı, birinci fıkradaki bilgilerle
birlikte, yer sağlayıcıya ilişkin tanıtıcı bilgileri, doğru, eksiksiz ve
güncel olarak ana sayfasında bulundurmakla yükümlüdür. İçerik sağlayıcının sorumluluğu MADDE 6 – (1) İçerik sağlayıcı, internet ortamında kullanıma
sunduğu her türlü içerikten sorumludur. (2)
İçerik sağlayıcı, bağlantı sağladığı başkasına ait içerikten sorumlu
değildir. Ancak, sunuş biçiminden, bağlantı sağladığı içeriği benimsediği ve
kullanıcının söz konusu içeriğe ulaşmasını amaçladığı açıkça belli ise, genel
hükümlere göre sorumludur. Yer sağlayıcının yükümlülükleri MADDE 7 – (1) Yer sağlayıcı; a)
Yer sağladığı hukuka aykırı içerikten, ceza sorumluluğu ile ilgili hükümler
saklı kalmak kaydıyla, Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre Başkanlık,
adli makamlar veya hakları ihlal edilen kişiler tarafından haberdar edilmesi
halinde ve teknik olarak engelleme imkânı bulunduğu ölçüde hukuka aykırı
içeriği yayından kaldırmakla, b)
Sunucu barındırma hizmeti dâhil, yer sağlamakla ilgili hizmetlerinde (a)
bendindeki hükümlere uymakla, c)
Yer sağlayıcı trafik bilgisini altı ay saklamakla, bu bilgilerin doğruluğunu,
bütünlüğünü oluşan verilerin dosya bütünlük değerlerini zaman damgası ile
birlikte saklamak ve gizliliğini temin etmekle, yükümlüdür. (2)
Yer sağlayıcı, yer sağladığı içeriği kontrol etmek veya hukuka aykırı bir
faaliyetin söz konusu olup olmadığını araştırmakla yükümlü değildir. Erişim sağlayıcının yükümlülükleri MADDE 8 – (1) Erişim sağlayıcı; a)
Herhangi bir kullanıcısının yayınladığı hukuka aykırı içerikten, Kanun ve
ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre, Başkanlıkça haberdar edilmesi halinde
ve teknik olarak en-gelleme imkânı bulunduğu ölçüde
erişimi engellemekle, b) Sağladığı hizmetlere ilişkin olarak, Başkanlığın Kanunla ve
ilgili diğer mevzuatla verilen görevlerini yerine getirebilmesi için; erişim
sağlayıcı trafik bilgisini bir yıl saklamakla, bu bilgilerin doğruluğunu,
bütünlüğünü oluşan verilerin dosya bütünlük değerlerini zaman damgası ile
birlikte muhafaza etmek ve gizliliğini temin etmekle, internet trafik
izlemesinde Başkanlığa gerekli yardım ve desteği sağlamakla, faaliyet
belgesinde yer alan Başkanlığın uygun gördüğü bilgileri talep edildiğinde
bildirmekle ve ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılar için
belirli bir IP bloğundan sabit IP adres planlaması yapmakla ve bu bloktan IP
adresi vermekle, c) Faaliyetine son vereceği tarihten en az üç ay önce, durumu
Kuruma, içerik sağlayıcılarına ve müşterilerine bildirmekle, Kuruma
bildirilen kapanma tarihinden geriye doğru bir yıllık süredeki trafik
bilgilerine ilişkin bütün kayıtları metin dosyası olarak, log
formatlarını açıklamalarıyla birlikte, abone kütük bilgilerini Başkanlığa cd, dvd gibi optik medya
ortamında teslim etmekle, ç)
Faaliyete başlamasından itibaren her ay düzenli olarak, her erişim yöntemine
ilişkin kullanacağı erişim numaralarını ve toptan hizmet verdiği abonelere
ilişkin bilgileri Başkanlığa göndermekle, d)
Başkanlık ile aralarındaki bağlantıdan erişimi engellenecek adreslere ilişkin
gönderilecek bilgileri kendi sistemlerinde derhal uygulanabilmesi için,
gerekli olan donanım ve yazılımı kurarak lazım olan düzenlemeleri yapmakla, e)
Kullanıcılarına vekil sunucu hizmeti sunuyor ise; vekil sunucu trafik bilgisini
bir yıl saklamakla, bu bilgilerin doğruluğunu, bütünlüğünü oluşan verilerin
dosya bütünlük değerlerini zaman damgası ile birlikte muhafaza etmek ve
gizliliğini temin etmekle, yükümlüdür. (2)
Erişim sağlayıcı, verdiği hizmeti kullananlara ilişkin bilgilerin başkaları
tarafından elde edilmesini ilgili mevzuatta belirlenen esas ve usullere uygun
olarak engeller. (3)
Erişim sağlayıcı, kendisi aracılığıyla erişilen bilgilerin içeriklerinin
hukuka aykırı olup olmadığını ve sorumluluğu gerektirip gerektirmediğini
kontrol etmekle yükümlü değildir. İdari para cezaları MADDE 9 – (1) Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen
yükümlülüğü yerine getirmeyen içerik sağlayıcı, yer sağlayıcı veya erişim
sağlayıcıya Başkanlık tarafından ikibin Yeni Türk
Lirasından onbin Yeni Türk Lirasına kadar idarî
para cezası verilir. (2)
Bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerinde
yer alan yükümlülüklerden birini yerine getirmeyen erişim sağlayıcısına,
Başkanlık tarafından onbin Yeni Türk Lirasından ellibin Yeni Türk Lirasına kadar idarî para cezası
verilir. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM İçeriğin
Yayından Çıkarılması ve Cevap Hakkı İçeriğin yayından çıkarılması ve cevap
hakkı MADDE 10 – (1) İçerik nedeniyle hakları ihlâl edildiğini iddia
eden kişi, içerik sağlayıcıya, buna ulaşamaması halinde yer sağlayıcıya,
internet ortamından veya bizzat başvurarak, kendisine ilişkin içeriğin
yayından çıkarılmasını ve yayındaki kapsamından fazla olmamak üzere
hazırladığı cevabın bir hafta süreyle internet ortamında yayımlanmasını
isteyebilir. İçerik veya yer sağlayıcı, kendisine ulaştığı tarihten itibaren
iki gün içinde talebi yerine getirir. Bu süre zarfında talep yerine
getirilmediği takdirde reddedilmiş sayılır. (2)
Talebin reddedilmiş sayılması halinde, kişi onbeş
gün içinde yerleşim yeri sulh ceza mahkemesine başvurarak, içeriğin yayından
çıkarılmasına ve yayındaki kapsamından fazla olmamak üzere, hazırladığı
cevabın bir hafta süreyle internet ortamında yayımlanmasına karar verilmesini
isteyebilir. Sulh ceza hâkimi bu talebi üç gün içinde duruşma yapmaksızın
karara bağlar. Sulh ceza hâkiminin kararına karşı 4/12/2004
tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre itiraz yoluna
gidilebilir. (3)
Sulh ceza hâkiminin kesinleşen kararının, birinci fıkraya göre yapılan
başvuruyu yerine getirmeyen içerik sağlayıcıya veya yer sağlayıcıya
tebliğinden itibaren iki gün içinde, içerik yayından çıkarılarak hazırlanan
cevabın yayımlanmasına, kullanıcıların ana sayfadan doğrudan ulaşabileceği
şekilde ve tekzip başlığı altında başlanır. Cezai yaptırım MADDE 11 – (1) Sulh ceza hâkiminin kararını, 10 uncu maddede
belirtilen şartlara uygun olarak ve süresinde yerine getirmeyen sorumlu kişi,
altı aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. İçerik veya yer sağlayıcının
tüzel kişi olması halinde, bu fıkra hükmü yayın sorumlusu hakkında uygulanır. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM Erişimin
Engellenmesi Erişimin engellenmesi kararının konusunu
oluşturan suçlar MADDE 12 – (1) İnternet ortamında yapılan ve içeriği aşağıdaki
suçları oluşturduğu hususunda yeterli şüphe sebebi bulunan yayınlarla ilgili
olarak erişimin engellenmesine karar verilir: a) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununda yer
alan; 1)
İntihara yönlendirme (madde 84), 2)
Çocukların cinsel istismarı (madde 103, birinci fıkra), 3)
Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştırma (madde 190), 4)
Sağlık için tehlikeli madde temini (madde 194), 5)
Müstehcenlik (madde 226), 6)
Fuhuş (madde 227), 7)
Kumar oynanması için yer ve imkân sağlama (madde 228), suçları. b) 25/7/1951 tarihli ve 5816 sayılı Atatürk Aleyhine İşlenen
Suçlar Hakkında Kanunda yer alan suçlar. Koruma tedbiri olarak erişimin
engellenmesi kararı MADDE 13 – (1) Erişimin engellenmesi kararı, soruşturma
evresinde hâkim, kovuşturma evresinde ise mahkeme tarafından verilir.
Soruşturma evresinde, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet
savcısı tarafından da erişimin engellenmesine karar verilebilir. Bu durumda
Cumhuriyet savcısı kararını yirmidört saat içinde
hâkimin onayına sunar ve hâkim, kararını en geç yirmidört
saat içinde verir. Bu süre içinde kararın onaylanmaması halinde tedbir,
Cumhuriyet savcısı tarafından derhal kaldırılır. (2)
Koruma tedbiri olarak verilen erişimin engellenmesine ilişkin karara,
Başkanlıkça ve Ceza Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre ilgililer tarafından
itiraz edilebilir. İdari tedbir olarak erişimin engellenmesi
kararı MADDE 14 – (1) İçeriği 12 nci
maddede belirtilen suçları oluşturan yayınlarda, içerik sağlayıcının veya yer
sağlayıcının yurt dışında bulunması halinde veya içerik sağlayıcı veya yer
sağlayıcı yurt içinde bulunsa bile, içeriği Türk Ceza Kanununun 103 üncü maddesinin
birinci fıkrasında yer alan çocukların cinsel istismarı veya aynı Kanunun 226
ncı maddesinde yer alan müstehcenlik suçlarını
oluşturan yayınlara ilişkin olarak erişimin engellenmesine Başkanlıkça re’sen karar verilir. Türk Ceza Kanununun 103 üncü
maddesinin birinci fıkrasında yer alan çocukların cinsel istismarı veya aynı
Kanunun 226 ncı maddesinde yer alan müstehcenlik
suçlarını oluşturan yayınlara ilişkin olarak içerik veya yer sağlayıcının
yurt içinde bulunması durumunda bu karar, yirmidört
saat içinde hâkimin onayına sunulur ve hâkim kararını en geç yirmidört saat içinde verir. Bu süre içinde kararın onaylanmaması halinde tedbir,
Başkanlık tarafından derhal kaldırılır ve erişim sağlayıcılara bildirilerek
gereğinin yerine getirilmesi istenir. (2)
Başkanlık tarafından verilen erişimin engellenmesi kararının konusunu
oluşturan yayını yapanların kimliklerinin belirlenmesi halinde, Cumhuriyet
başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Başkanlık, suç duyurusuna esas
teşkil edecek verilerin elde edilebilmesi için kamu kurum ve kuruluşlarından
bilgi ve belge talep edebilir. Erişimin engellenmesi kararında belirtilmesi
gerekli hususlar MADDE 15 – (1) Koruma tedbiri olarak verilen erişimin
engellenmesi kararında; a)
Kararı veren merciin adı, b)
Karar tarihi ile soruşturma numarası veya kovuşturmaya geçilmişse mahkeme
esas numarası, c)
Tedbirin hangi suç için istendiği, bu suça ilişkin yeterli şüphe sebeplerinin
neler olduğu, ç)
"URL adresi: http://www.abcd.com/abcdefgh.htm" şeklinde örneklenen,
suça ilişkin bilgilerin bulunduğu tam web adresi, d)
"www.abcd.com" şeklinde örneklenen,
hakkında tedbir uygulanacak internet yayınlarının alan adı, e)
Hakkında tedbir uygulanacak internet yayınlarının bulunduğu yer sağlayıcıya
ait IP adresi, f)
Alan adı veya IP adresi olarak erişim engelleme yöntemi, belirtilir. Erişimin engellenmesi usulü MADDE 16 – (1) Yönetmeliğin 13 üncü maddesi gereğince, hâkim,
mahkeme veya Cumhuriyet savcısı tarafından verilen erişimin engellenmesi
kararı Başkanlığa gönderilir. Kararlar, doğrudan erişim sağlayıcılara
gönderilemez. Başkanlık, kararlara ilişkin bilgileri gereği derhal yapılmak üzere
elektronik ortamda erişim sağlayıcılara bildirir. (2)
Kişiler veya kurumlar tarafından Başkanlığın kurduğu bilgi ihbar merkezine
yapılan ihbarlar, teknik ve hukuki incelemeye alınır. Söz konusu içerikte bu
suçlardan birisinin oluştuğu konusunda yeterli şüphe sebebi tespit edildiği
takdirde, 14 üncü maddeye göre işlem yapılır. Suça ilişkin yeterli şüphe
sebebi tespit edilemediği takdirde işlem yapılmaz. (3)
13 üncü ve 14 üncü maddeler kapsamındaki erişimin engellenmesi kararlarına
ilişkin bilgiler, Başkanlıkça ilgili erişim sağlayıcılara elektronik ortamda
bildirilir ve kararların gereği erişim sağlayıcılar tarafından derhal ve en
geç kararın bildirilmesi anından itibaren yirmidört
saat içinde yerine getirilir. 13 üncü maddeye göre erişimi engellenen
yayınlar, Başkanlık tarafından hazırlanan ve mevcut sayfa yerine kararı veren
merciin adı ile karar tarih ve sayısını belirten uyarı sayfasına
yönlendirilir. (4)
Erişim sağlayıcılar, Başkanlık ile aralarındaki bağlantıdan aktarılacak
erişimin engellenmesi kararlarının, kendi sistemlerinde derhal
uygulanabilmesi için gerekli olan donanım ve yazılımı kurarak lazım olan
düzenlemeleri yapar. (5)
Erişimin engellenmesi kararı kapsamında, erişimin engellenmesi kararına konu
olan suçun oluştuğu konusunda yeterli şüphe sebebinin tespiti sürecinde,
erişim engellenmeden önceki yayının durumu elektronik ortamda Başkanlıkça
arşivlenir. (6)
Gerektiğinde Başkanlık, erişimin engellenmesi kararlarına konu olan içeriğin
yayından kaldırılmasını, 7 nci maddenin birinci fıkrası
uyarınca yer sağlayıcıdan isteyebilir. Erişimin engellenmesinin hükümsüz kalması MADDE 17 – (1) Soruşturma sonucunda kovuşturmaya yer olmadığı
kararı verilmesi halinde, erişimin engellenmesi kararı kendiliğinden hükümsüz
kalır. Bu durumda Cumhuriyet savcısı, kovuşturmaya yer olmadığı kararının bir
örneğini Başkanlığa gönderir. Başkanlık, karara ilişkin bilgileri gereği
derhal yapılmak üzere elektronik ortamda erişim sağlayıcılara bildirir. (2)
Kovuşturma evresinde beraat kararı verilmesi halinde, erişimin engellenmesi
kararı kendiliğinden hükümsüz kalır. Bu durumda mahkemece beraat kararının
bir örneği Başkanlığa gönderilir. Başkanlık, karara ilişkin bilgileri gereği
derhal yapılmak üzere elektronik ortamda erişim sağlayıcılara bildirir. (3)
Başkanlıkça resen verilen erişimin engellenmesi kararı, hâkim tarafından
onaylanmadığı takdirde hükümsüz sayılır. Başkanlık, karara ilişkin bilgileri
gereği derhal yapılmak üzere elektronik ortamda erişim sağlayıcılara
bildirir. Erişimin engellenmesinin kaldırılması MADDE 18 – (1) Konusu bu Yönetmeliğin 12 nci
maddesinde sayılan suçları oluşturan içeriğin yayından çıkarılması halinde;
erişimin engellenmesi kararı, soruşturma evresinde Cumhuriyet savcısı,
kovuşturma evresinde mahkeme tarafından kaldırılır. Bu kararın bir örneği
Başkanlığa gönderilir. Başkanlık, karara ilişkin bilgileri gereği derhal
yapılmak üzere elektronik ortamda erişim sağlayıcılara bildirir. (2)
Soruşturma evresinde, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet
savcısı tarafından da erişimin engellenmesine karar verilebilir. Bu durumda
Cumhuriyet savcısı kararını yirmidört saat içinde
hâkimin onayına sunar ve hâkim, kararını en geç yirmidört
saat içinde verir. Bu süre içinde kararın onaylanmaması halinde tedbir,
Cumhuriyet savcısı tarafından derhal kaldırılır. Bu kararın bir örneği
Başkanlığa gönderilir. Başkanlık, karara ilişkin bilgileri gereği derhal
yapılmak üzere elektronik ortamda erişim sağlayıcılara bildirir. İdari ve cezai yaptırımlar MADDE 19 – (1) İdarî tedbir olarak verilen erişimin
engellenmesi kararının Başkanlıkça bildirilmesinden itibaren yirmidört saat içinde yerine getirilmemesi halinde,
Başkanlık tarafından erişim sağlayıcısına, onbin
Yeni Türk Lirasından yüzbin Yeni Türk Lirasına
kadar idarî para cezası verilir. İdarî para cezasının verildiği andan
itibaren yirmidört saat içinde kararın yerine
getirilmemesi halinde ise Başkanlığın talebi üzerine Kurum tarafından
faaliyet belgesinin iptaline karar verilebilir. (2) Soruşturma evresinde hâkim, kovuşturma evresinde ise mahkeme;
soruşturma evresinde gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısı
tarafından koruma tedbiri olarak verilen erişimin engellenmesi kararının
gereğini Başkanlıkça bildirilmesinden itibaren yirmidört
saat içinde yerine getirmeyen yer veya erişim sağlayıcılarının sorumluları,
fiil daha ağır cezayı gerektiren başka bir suç oluşturmadığı takdirde, altı
aydan iki yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. BEŞİNCİ
BÖLÜM Çeşitli ve
Son Hükümler Kanun yolu MADDE 20 – (1) Bu Yönetmelikte tanımlanan kabahatler
dolayısıyla Başkanlık veya Kurum tarafından verilen idarî para cezalarına
ilişkin kararlara karşı, 6/1/1982 tarihli ve 2577
sayılı İdarî Yargılama Usulü Kanunu hükümlerine göre kanun yoluna
başvurulabilir. Çalışma kurulları MADDE 21 – (1) Başkanlık, Ulaştırma Bakanlığı, kolluk
kuvvetleri, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile içerik, yer ve erişim
sağlayıcılar ve ilgili sivil toplum kuruluşları arasında koordinasyon
oluşturarak internet ortamında yapılan ve Kanun kapsamına giren suçları
oluşturan içeriğe sahip faaliyet ve yayınları önlemeye yönelik çalışmalar
yapmak amacıyla çalışma kurulları oluşturabilir. Çalışma kurulları, Başkanın
görevlendireceği personelin başkanlığında çalışmalarını yürütür. Kurulların
çalışma usul ve esasları Başkanlıkça belirlenir. Çalışma kurullarının her
türlü giderleri Kurum tarafından karşılanır. (2)
Başkanlık bu Yönetmelikle verilen görevlerini yerine getirirken danışman
kullanma, hizmet satın alma, tanıtma, kiralama gibi faaliyetlerde
bulunabilir. İşbirliği ve koordinasyon çalışmaları MADDE 22 – (1) Başkanlık, bilişim ve internet alanındaki
gelişmeleri izlemek amacıyla, uluslararası kurum ve kuruluşlarla, gerek
Türkiye’de gerekse yurt dışında, giderleri Kurum tarafından karşılanan
işbirliği ve ortak çalışmalar yapar. (2)
Başkanlık, Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrasında sayılan suçların,
internet ortamında işlenmesini konu alan her türlü temsili görüntü, yazı veya
sesleri içeren ürünlerin tanıtımı, ülkeye sokulması, bulundurulması, kiraya
verilmesi veya satışının önlenmesini teminen
yetkili ve görevli kolluk kuvvetleri ile soruşturma mercilerine, teknik
imkânları dahilinde gereken her türlü yardımda
bulunur veya koordinasyonu sağlar. Bu doğrultuda Başkanlık, soruşturma
mercileri ile yetkili ve görevli kolluk kuvvetleri tarafından intikal
ettirilen talepleri inceler, değerlendirir ve Kanunda öngörülen suçların
önlenmesini teminen gerekli tedbirlerin alınmasını
sağlayabilir. (3)
Başkanlık, İnternet Kurulu ile gerekli işbirliği ve koordinasyonu sağlar; bu
Kurulca izleme, filtreleme ve engelleme yapılacak içeriği haiz yayınların
tespiti ve benzeri konularda yapılacak öneriler ile ilgili gerekli her türlü
tedbir veya kararları alır. Başkanlık görevlerinin yerine getirilmesi
amacıyla, Başkan veya görevlendireceği daire başkanı ile ilgili daire
başkanları İnternet Kurulu toplantılarına katılır. İnternet Kurulu,
Başkanlığın Kanundaki görevlerine ilişkin hususlarda Başkanlığın görüşünü
alarak karar verir. Yürürlük MADDE 23 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 24 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Başbakan yürütür. |